In het laatste kwartiel van het tweede jaar zijn Kjell Veldman en ik terecht gekomen bij SLO. Deze organisatie streeft naar inhoudelijke samenhang in het onderwijs en richt zich daarbij op de sectoren primair onderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Ze wilden graag een app voor het vernieuwde programma maatschappijwetenschappen waardoor leerlingen van de tweede fase havo en vwo de begrippen (hoofd- en kernconcepten) beter begrijpen en kunnen toepassen in actuele maatschappelijke kwesties.
Wij hebben onderzoek gedaan naar de belangstelling in een digitaal leermiddel dat ingezet kan worden in de les maatschappijwetenschappen. We hebben doelgroeponderzoek uitgevoerd bij twee scholen in Nederland en literatuuronderzoek geraadpleegd (waaruit bleek dat een app in dit geval niet de beste oplossing is, maar een responsive website wel). De resultaten van dat onderzoek zijn verwerkt in een analyse- en adviesrapport die naar SLO gericht is. Leerdoelen zijn opgesteld, didactische concepten zijn bedacht en verschillende opties zijn aangeboden. De meest ideale optie is uiteindelijk uitgewerkt in een visueel ontwerp.